Ukoliko znate za slučaj zloupotrebe budžetskih sredstava, imate dokaze za nezakonitu, nenamjensku potrošnju ili drugi vid nedozvoljenog odnosa prema novcu poreskih obveznika, ovo je prostor da to i prijavite. Vašu prijavu ćemo, nakon analize, dostaviti nadležnim institucijama za kontrolu budžeta (DRI, unutrašnja revizija, budžetska inspekcija, inspekcija za javne nabavke, policija, tužilaštvo, Skupština). Koristićemo i javni pritisak kako bi se slučaj istražio, a eventualni počinioci bili kažnjeni.
Subjekt revizije treba da shodno Internoj proceduri procesa finansijskog izvještavanja, obezbijedi vođenje glavne knjige i ostalih pomoćnih evidencija. Na obavezu vođenja glavne knjige i pomoćnih evidencija, dodatno ukazuje član 62 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, Uputstvo o radu Državnog trezora (tačka 95), kao i specifičnost poslova koje obavlja Ministarstvo. U glavnoj knjizi treba evidentirati sve poslovne promjene na odgovarajućim kontima shodno Pravilniku o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet Republike, budžete vanbudžetskih fondova i budžete opština.
Državna revizorska institucija preporučuje da subjekt revizije donese interni akt kojim će urediti način evidentiranja u Glavnoj knjizi poslovnih promjena nastalih u diplomatsko – konzularnih predstavništava.
Preporučuje se subjektu revizije da preduzme aktivnosti na donošenju posebnog akta ili Uputstva radi uređenja oblasti budžetskog računovodstva koje se vodi u Ministarstvu vanjskih poslova i evropskih integracija i njegovim eksteritorijalnim organizacionim jedinicama, kao i radi uređenja načina finansijskog izvještavanja ovog organa državne uprave.
Preporučuje se subjektu revizije da pojača administrativne kapacitete u dijelu planiranja Budžeta i obezbijedi kroz godišnji Budžetski plan sredstva koja su adekvatna realnim potrebama za rad Ministarstva, a posebno za rad diplomatsko-konzularnih predstavništava.
Subjekt revizije treba da isplatu naknada po osnovu troškova stanovanja vrši u skladu sa članom 12 Uredbe o posebnom dodatku na osnovnu zaradu.
Subjekt revizije je dužan da sačini i dostavi nadležnom organu Plan javnih nabavki u roku koji je utvrđen članom 38 Zakona o javnim nabavkama i da za službenika za javne nabavke imenuje lice koje ispunjava Zakonom propisane uslove
Subjekt revizije je shodno članu 118 Zakona o javnim nabavkama dužan da sve nabavke roba, radova i usluga iskaže u Izvještaju o sprovedenim postupcima javnih nabavki i zaključenim ugovorima.
Subjekt revizije je dužan da nabavku roba i usluga putem neposrednog sporazuma vrši u iznosu koji je utvrđen odredbama člana 30 Zakona o javnim nabavkama.
Subjekt revizije treba da nabavku roba i usluga iz vrednosnog razreda I i II (član 21 Zakona o javnim nabavkama) sprovodi primjenom propisanog postupka iz člana 20 Zakona i da ne dijeli predmet javne nabavke koja predstavlja jedinstvenu cjelinu (član 44).
Subjekt revizije treba da obezbijedi evidenciju neizmirenih obaveza i da iste u ukupnom iznosu iskazuje u Izvještaju o neizmirenim obavezama (Obrazac 5).
Subjekt revizije treba da iskazivanje utrošenih sredstava nakon isteka fiskalne godine vrši u skladu sa Zakonom o budžetu i fiskalnoj odgovornosti i Uputstvom o radu Državnog trezora.
Subjekt revizije je shodno članu 50 Zakona o državnoj imovini dužan da podatke o pokretnim i nepokretnim stvarima koje koristi u sjedištu i u diplomatsko-konzularnim predstavništvima dostavi Upravi za imovinu radi vođenja registra nepokretnosti, odnosno, računovodstvene evidencije pokretnih stvari u elektronskoj formi najkasnije do kraja februara tekuće za prethodnu godinu.
Subjekt revizije prilikom isplate troškova službenih putovanja treba da dosledno primjenjuje Uredbu o naknadi troškova državnim službenicima i namještenicima
Preporučujemo subjektu revizije da inicira donošenje akta kojim će se urediti način upotrebe sredstava naplaćenih po osnovu konzularnih prihoda, kao i da inicira izmjenu Naredbe o načinu uplate javnih prihoda na način da se istom obuhvate i računi na koje se vrši uplata konzularnih prihoda.
Preporučuje se Ministarstvu da u okviru Finansijskog plana i plana izvršenja budžeta iskaže plan i izvršenje za svako diplomatsko-konzularno predstavništvo po bliže obrazloženim namjenama, u cilju efikasnijeg finansijskog upravljanja i kontrole trošenja sredstava i evidentiranja izvršenih izdataka za svako diplomatsko-konzularno predstavništvo u skladu sa ekonomskom klasifikacijom.
Subjekt revizije treba da zaključuje ugovore o privremenim i povremenim za vršenje poslova koji su utvrđeni odredbama člana 163 Zakona o radu.
Subjekt revizije treba da isplatu naknada vrši na osnovu validne dokumentacije, a da zaključivanje ugovora o radu sa lokalnim osobljem vrši u skladu sa članom 37 Zakona o vanjskim poslovima i Pravilnikom o zapošljavanju lokalnog osoblja u Diplomatsko konzularnim predstavništvima.
Subjekt revizije treba da isplatu naknada vrši na osnovu validne dokumentacije, a da zaključivanje ugovora o radu sa lokalnim osobljem vrši u skladu sa članom 37 Zakona o vanjskim poslovima i Pravilnikom o zapošljavanju lokalnog osoblja u Diplomatsko konzularnim predstavništvima.
U cilju racionalnijeg trošenja budžetskih sredstava preporučujemo subjektu revizije da za vršenje poslova vozača angažuje lokalno osoblje, jer se radi o poslovima koji ne zahtijevaju posebnu stručnost i obrazovanje.
Ugovore o zakupu stanova koji se koriste za potrebe diplomatsko-konzularnog osoblja sa zakupodavcima treba zaključivati u skladu sa članom 54 Pravilnika o finansijsko- materijalnom poslovanju DKP-a CG.
Subjekt revizije treba da opis poslova radnog mjesta “Viši unutrašnji revizor” uskladi sa odredbama člana 20 Zakona o sistemu unutrašnjih finansijskih kontrola u javnom sektoru.
Subjektu revizije je u obavezi da sprovede sve aktivnosti i radnje u cilju uspostavljanja adekvatnog sistema finansijskog upravljanja i kontrola kako je to utvrđeno Zakonom.
Preporučujemo subjektu revizije da obezbijedi evidenciju potraživanja za depozite date zakupodavcu prilikom zaključivanja ugovora o zakupu, kao i evidenciju potraživanja po osnovu PDV-a. Obezbjeđivanje evidencije navedenih potraživanja omogućilo bi precizne podatke o datim i vraćenim depozitima, kao i podatke o porezu na dodatu vrijednost (PDV).
Subjekt revizije je u obavezi da svu pokretnu i nepokretnu imovinu popiše, unese u popisne liste i istu evidentira u računovodstvenim evidencijama shodno članu 48 Zakona o državnoj imovini.
Shodno Uputstvu o radu državnog trezora (tačka 143, 144 i tačka 145) Ministarstvo finansija treba da u glavnoj knjizi državnog trezora obezbjeđuje posebnu evidenciju svih donatorskih sredstava po određenim programima i projektima.
U cilju smanjenja gotovinskih isplata preporučuje se subjektu revizije da internom procedurom utvrdi obavezu DKP-a da sve veće (zarade, naknade, zakup, komunikacione usluge i sl.) troškove plaćaju preko žiro računa a ne gotovinski iz blagajne.
Potrebno je da Ministarstvo vanjskih poslova i evropskih integracija budžetska sredstva koristi u skladu sa Planom odobrenih budžetskih sredstava i da plaćanje izdataka vrši sa odgovarajuće pozicije shodno Pravilniku o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet Republike, budžete vanbudžetskih fondova i budžete opština.
Potrebno je da subjekt revizije obezbijedi preciznu evidenciju izdataka po osnovu donacija i da utvrdi obavezu udruženja i organizacija u dijaspori da dostavljaju izvještaj o utrošenim sredstvima sa validnom dokumentacijom za pravdanje istih.