Ukoliko znate za slučaj zloupotrebe budžetskih sredstava, imate dokaze za nezakonitu, nenamjensku potrošnju ili drugi vid nedozvoljenog odnosa prema novcu poreskih obveznika, ovo je prostor da to i prijavite. Vašu prijavu ćemo, nakon analize, dostaviti nadležnim institucijama za kontrolu budžeta (DRI, unutrašnja revizija, budžetska inspekcija, inspekcija za javne nabavke, policija, tužilaštvo, Skupština). Koristićemo i javni pritisak kako bi se slučaj istražio, a eventualni počinioci bili kažnjeni.
Glavni grad treba da u skladu sa MRS 3 - Računovodstvene politike, promjene računovodstvene procjene i greške izvrši ispravku u Izvještaju o konsolidovanoj javnoj potrošnji za 2015. godinu.
Glavni grad u postupku donošenja Odluke o budžetu treba da prilikom procjene primitaka i izdataka iskazanih po ekonomskoj klasifikaciji dosljedno primjenjuje član 34 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, član 42 Zakona o finansiranju lokalne samouprave i član 2 Pravilnika o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet CG, budžete vanbudžetskih fondova i budžete opština i planira i izvršava budžet u skladu sa računima dodijeljenim po ekonomskoj klasifikaciji.
Glavni grad treba da unaprijedi postojeći softver, na način da postojeće evidencije naknada međusobno integriše i poveže, kako bi se podaci unosili na jednom mjestu i kroz formu automatskog naloga knjižili u Glavnu knjigu. Forma automatskog naloga bi omogućila kontrolu unesenih podataka na osnovu dostavljene dokumentacije i svela mogućnost greške na prihvatljiv nivo.
Glavni grad Podgorica treba da obezbijedi da se evidencija obaveza vodi na računima klase 2, shodno članu 1 i članu 4 Pravilnika o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet Crne Gore, budžete vanbudžetskih fondova i budžete opština.
Glavni grad treba da u potpunosti poštuje Pravilnik o uslovima i načinu korišćenja motornih vozila u Glavnom gradu i Interno pravilo o količini goriva za korišćenje službenih vozila, priprema i izdaje putne naloge za korišćenje službenih vozila (obrazac PN) i dostavlja Službi za zajedničke poslove izvještaje o korišćenju službenih vozila i potrošnji goriva sa ovjerenim i potpisanim putnim nalozima i računima o potrošnji goriva.
Glavni grad treba da popunjavanje visokog rukovodnog kadra vrši u skladu sa članom 38 Zakona o državnim službenicima i namještenicima na osnovu javnog konkursa.
Glavni grad treba da prilikom zaključivanja ugovora o privremenim i povremenim poslovima postupa u skladu sa članom 166 Zakona o radu kojim je definisano da ugovor treba da sadrži odredbe o ličnim podacima izvršioca, poslu radi čijeg se izvršenja zaključuje ugovor, rokovima za otpočinjanje i završetak posla, uslovima i načinu njegovog izvršenja, kao i visini, roku i načinu isplate zarade za izvršeni posao.
Glavni grad treba da u skladu sa članom 34 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti i članom 2 Pravilnika o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet Crne Gore, budžete vanbudžetskih fondova i budžete opština, planiranje i evidenciju izdataka u posebnom dijelu budžeta vrši po organizacionoj, funkcionalnoj, ekonomskoj, programskoj i projektnoj klasifikaciji.
Glavni grad treba da shodno članu 9 Pravilnika o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet Crne Gore, budžete vanbudžetskih fondova i budžete opština, izdatke po osnovu ugovora o djelu planira i evidentira u okviru grupe računa 419 - Ostali izdaci (sintetički račun 4191 – Izdaci po osnovu ugovora o djelu).
Glavni grad treba da u skladu sa članom 16 i 65 Zakona o uređenju prostora i izgradnji objekata donosi i poštuje Program uređenja prostora, utvrdi dinamiku uređenja prostora i obezbijedi komunalno opremanje građevinskog zemljišta (izgradnju objekata i komunalne infrastrukture). Komunalno opremanje zemljišta zbog racionalnijeg trošenja javnih sredstava, po pravilu treba vršiti nakon sprovođenja postupaka predviđenih Zakonom o javnim nabavkama. U izuzetnim slučajevima kada građevinsko zemljište nije komunalno opremljeno, mogu se u skladu sa članom 67 zaključivati ugovori o komunalnom opremanju zemljišta od strane investitora.
Glavni grad treba da u pozivu za javno nadmetanje, realno definiše rokove za izvršenje radova i da u slučaju kršenja ugovora aktivira garancije ili da dio neizvršenih radova ustupi na izvođenje drugom izvođaču kako je i definisano zaključenim ugovorom.
Glavni grad treba da vodi Blagajnički dnevnik u kojem se evidentiraju gotovinski tokovi novca na dnevnom nivou i da isplate iz blagajne vrši samo na osnovu relevantne dokumentacije koja sadrži podatke o gotovinskoj isplati (namjenu i iznos koji treba isplatiti), a koja je odobrena od strane starješine organa.
Glavni grad treba da objedini blagajničku dokumentaciji na jednom mjestu i da u skladu sa članom 6 Internog uputstva o blagajničkom poslovanju gotovinu podignutu na ime avansa čuva u blagajni i da je za nju odgovoran nadležni službenik za finansije - blagajnik koji jedini ima pristup novcu i mjestu u kojem se novac čuva.
Glavni grad treba da u slučaju budućih zaduženja, shodno članu 57 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti i članu 60-64 Zakona o finansiranju lokalne samouprave, prilikom davanja garancija i zaduženja prethodno pribavi saglasnost Vlade.
Glavni grad treba da Izvještaj o budžetskom zaduženju ubuduće sačinjava u skladu sa Pravilnikom o načinu dostavljanja i sadržaju podataka o prihodima, rashodima i budžetskom zaduženju jedinica lokalne samouprave i iskaže sva zaduženja i otplate po kreditima, kao i obaveze po osnovu garancija.
Glavni grad treba da obezbijedi da organi i službe Glavnog grada prilikom vršenja popisa tačno definišu obaveze Komisije, način i rokove vršenja popisa i vode evidenciju imovine u skladu sa članom 41 - 48 Zakona o državnoj imovini i članom 10 - 12 Uredbe o načinu vođenja evidencije pokretnih i nepokretnih stvari u državnoj svojini („Sl. list CG“, br. 13/10) sa stanjem na 31.12. godine za koju se vrši popis.
Glavni grad treba da u Izvještaju o sprovedenim postupcima javne nabavke evidentira samo ugovore koji su zaključeni u periodu do 31. decembra godine za koju se podnosi izvještaj pri čemu je u obrascu C potrebno evidentirati sve nabavke koje su realizovane neposrednom pogodbom.
Glavni grad treba da, prilikom određivanja predmeta javne nabavke postupa u skladu sa članom 41 Zakona kojim je, između ostalog, definisano da predmet javne nabavke treba da bude opisan potpuno, jasno i razumljivo, na način koji omogućava podnošenje odgovarajuće ponude po vrsti, kvalitetu, cijeni, kao i po drugim potrebnim svojstvima i uslovima, pri čemu u opisu predmeta javne nabavke treba navesti podatke o količini, mjestu i rokovima izvršenja ili posebne zahtjeve u pogledu načina izvršenja predmeta javne nabavke.
Glavni grad treba da fakture koja se ispostavljaju na osnovu zaključenih ugovora, prihvati tek kada se uvjeri da je usluga ili isporuka izvršena, i da plaćanje vrši u skladu sa tačkama 44-46 Uputstva o radu trezora lokalne samouprave.
Glavni grad treba da se pridržava Uputstva za izvršavanje uredbe o kancelarijskom poslovanju organa državne uprave, odnosno da se evidentiranje akata, koji se odnose na isti predmet vrši na način da prvi akt dobija klasifikacioni znak predmeta i redni broj djelovodnika, dok svaki naredni akt istog predmeta dobija samo novi podbroj prema redosljedu kojim su evidentirani u djelovodniku, kako bi se izbjeglo postojanje dva različita akta upisana pod istim brojem u djelovodniku. Svu dokumentaciju koja se odnosi na predmetni postupak javne nabavke, potrebno je odložiti na jednom mjestu, u registratoru koji se odnosi na predmetni postupak.
Glavni grad treba da obezbijedi zaštitu prava zaposlenih u skladu sa članom 134 – 137 Zakona o državnim službenicima i namještenicima, ili u skladu sa članom 139 putem arbitraže preko Agencije za mirno rješavanje sporova kako bi se izbjegli značajni troškovi sudskih sporova. Takođe, treba postupati po pravosnažnim odlukama nadležnih sudova i izbjeći neekonomično trošenje budžetskih sredstava u postupku prinudne naplate potraživanja.