Ukoliko znate za slučaj zloupotrebe budžetskih sredstava, imate dokaze za nezakonitu, nenamjensku potrošnju ili drugi vid nedozvoljenog odnosa prema novcu poreskih obveznika, ovo je prostor da to i prijavite. Vašu prijavu ćemo, nakon analize, dostaviti nadležnim institucijama za kontrolu budžeta (DRI, unutrašnja revizija, budžetska inspekcija, inspekcija za javne nabavke, policija, tužilaštvo, Skupština). Koristićemo i javni pritisak kako bi se slučaj istražio, a eventualni počinioci bili kažnjeni.
Potrebno je, u obrascu 3 - Izvještaj o novčanim tokovima III, objedinjeno iskazati izdatke po strukturi za sva tri programa, kako je prikazano u Predlogu zakona o Završnom računu budžeta za 2014. godinu (Obrazloženje). Naime, sva tri programa Zakonom o budžetu u okviru 60201 Fond za zdravstveno osiguranje, planirana su po ekonomskoj i funkcionalnoj klasifikaciji. Gotovinska plaćanja u toku godine treba evidentirati na odgovarajućim klasama izdataka po namjeni kako su trošena sa budžetskih pozicija. Po konačnom obračunu treba utvrditi odstupanja kao osnov i za realnije planove.
Državna revizorska institucija preporučuje da Fond inicira kod Ministarstva finansija dopunu Pravilnika o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet države, budžete vanbudžetskih fondova i budžete opština u dijelu evidencije ugovorenih usluga kod zdravstvene zaštite u privatnim stomatološkim ordinacijama, kako bi se sredstva planirala, realizovala i iskazala u skladu sa stvarnim namjenama.
Zbog značajnog iznosa neizmirenih obaveza Fonda na dan 31. decembra 2014. godine i velikog broja dobavljača prema kojima Fond ima neizmirene obaveze, a čije je stanje prikazano i nesporno potvrđeno, putem zapisnika o usaglašavanju stanja obaveza i potraživanja, potrebno je bilo i Odlukom o popisu i obrazovanju komisija za popis imovine i obaveza Fonda za zdravstveno osiguranje Crne Gore, imenovati i komisiju za popis obaveza.
Zbog dugogodišnjeg iskazivanja visokog nivoa neizmirenih obaveza, neophodno je realnije planirati i Fondu odobravati budžetom potrebna sredstva na godišnjem nivou, posebno u dijelu sredstava za nabavku ljekova i medicinskih sredstava i obaveza po osnovu bolovanja preko 60 dana.
Neophodno je i vršiti analizu i kontrolu nabavke i potrošnje ljekova po zdravstvenim ustanovama i ljekova izdatih na recept, finansiranih iz sredstava budžeta Fonda za zdravstveno osiguranje po tom osnovu, uz obavezu Montefarma i JZU da kvartalno dostavljaju Fondu podatake o stanju zaliha ljekova i medicinskih sredstava kod JZU i kod Montefarma i podatke o izvršenom otpisu ljekova u okviru fiskalne godine.
U narednom periodu potrebno je da, zdravstvene ustanove u Izvještajima o novčanim tokovima IV - Obrascima 4, iskazuju stanje gotovine usaglašeno sa stanjem u poslovnim knjigama i potvrđenim saldima, kako bi gotovina u Konsolidovanom izvještaju potrošačke jedinice koja u svom sastavu ima javne ustanove – Obrascu 6 bila tačno prikazana.
Državna revizorska institucija preporučuje da javne zdravstvene ustanove poslovanje obavljaju preko najviše dvije poslovne banke, uključujući posebne račune za budžetska sredstva (namjenske prihode, primitke i izdatke).
U postupku planiranja budžeta, imajući u vidu značajan iznos kumuliranih neizmirenih obaveza u Fondu za period od 2010 - 2015. godine, a koje su zaključcima Vlade CG preuzete i plaćene u iznosu od 61,5 mil. €, potrebno je da Fond u saradnji sa Ministarstvom zdravlja i Ministarstvom finansija realnije planira sredstva za zdravstvenu zaštitu u Zakonu o budžetu za tekuću godinu, a na osnovu realizovanih izdataka u prethodnom periodu i procjene potrebnih budžetskih sredstava za naredni period.
Ministarstvo finansija na kraju godine izvršenje budžeta treba da zatvori u korist i na teret fiskaliteta kako bi se realno prikazali doprinosi koji pripadaju Fondu.
Zbog značajnog iznosa neizmirenih obaveza u dužem periodu, a koje su na dan 31. decembra 2014. godine za Fond iznosile 33.152.653€, a za (zdravstvene ustanove -31) bez Montefarma 18.928.623€, neophodno je sagledati mogućnost obezbjeđivanja dodatnih izvora finansiranja za zdravstvenu zaštitu.
Zbog značajnih razlika u iznosima fakturisanih usluga od strane javnih zdravstvenih ustanova i uplaćenih sredstava Fonda, potrebno je utvrditi način i postupak obračuna, u cilju obezbjeđivanja većeg stepena usaglašenosti između Fonda i zdravstvenih ustanova i smanjilvanja razlika u iznosima fakturisanih usluga i uplaćenih sredstava Fonda prema javnim zdravstvenim ustanovama.
Montefarm obavlja djelatnost od javnog interesa u snadbijevanju javnih zdravstvenih ustanova ljekovima i medicinskim sredstvima. Zbog nepostojanja ugovorenog odnosa između javnih zdravstvenih ustanova i „Montefarma“, potrebno je obezbijediti pojačan nadzor Fonda nad potrošnjom ljekova u javnim zdravstvenim ustanovama.
Potrebno je u zapisnicima o usaglašavanju knjigovodstvenog stanja međusobnih potraživanja i obaveza između Montefarma i javnih zdravstvenih ustanova, pored iznosa salda na računima potraživanja i obaveza, iskazati i iznos ukupno fakturisanih ljekova I medicinskih sredstava i uplaćenih sredstava po tom osnovu u tekućoj godini.
Državna revizorska institucija preporučuje da se u narednom periodu angažovanje dobavljača za usluge uvoza, špedicije, skladištenja i transporta ljekova i medicinskih sredstava realizuje u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama i novozaključenim ugovorima, a ne kao do sada u skladu sa ugovorom iz prethodnog perioda.
Državna revizorska institucija preporučje da je potrebno u skladu sa članom 2 Odluke o kriterijumima i načinu određivanja varijabilnog dijela zarade državnih službenika i namještenika1, utvrđivati varijabilni dio zarade. U skladu sa članom 15 stav 3 Zakona o zaradama državnih službenika i namještenika potrebno je da, rješenje o varijabilnom dijelu zarade za državne službenike, odnosno namještenike donosi ministar finansija, na osnovu odluke starješine organa o ispunjavanju uslova za varijabilni dio zarade.
Neophodno je da javne zdravstvene ustanove podnose Obrazac IOPPD u skladu sa odredbama Zakona o objedinjenoj registraciji i sistemu izvještavanja o obračunu i naplati poreza i doprinosa. Nepodnošenje Obrasca IOPPD utiče na nerealno iskazivanje Poreskog završnog računa, jer se evidentiraju uplate poreza i doprinosa, a nepodnošenjem obrazaca ne vrši se zaduženje, što dovodi do iskazivanja pretplata poreza i doprinosa.
Angažovanja lica za poslove iz redovne nadležnosti Fonda potrebno je vršiti u skladu sa Zakonom o radu.
Za isplate naknada članovima komisija, potrebna su usaglašena rješenja o imenovanju i isplati sredstava članovima komisije, u pogledu broja članova komisije.
Naknade za rad u radnim grupama i komisijama zaposlenih u Fondu i naknade članovima Upravnog odbora, potrebno je planirati i realizovati sa pozicije 412 Ostala lična primanja. Naknade po osnovu izvršenja po sudskim rješenjima, potrebno je realizovati sa pripadajućih pozicija u zavisnosti od osnova izvršenja, ili preusmjeravanjem sredstava na poziciju 463 Otplata obaveza iz prethodnog perioda.
Pravilnikom o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet države, budžete vanbudžetskih fondova i budžete opština, račun 424 Ostala prava iz oblasti zdravstvene zaštite odnosi se na redovne i jednokratne naknade koje primaju lica po osnovu prava koja padaju na teret Fonda, a u okviru ovog računa utvrđena je samo pozicija 424-1 Liječenja van Crne Gore, koja se odnosi na pružanje zdravstvene zaštite rezidentnim licima van Crne Gore stacionarno, ambulantno ili na neki drugi način. Shodno navedenom, za izdatke za liječenja u zdravstvenim ustanovama u Crnoj Gori koje nisu u sistemu javnog zdravstva, sa kojima je Fond zaključio ugovore, potrebno je u saradnji sa Ministarstvom finansija sagledati mogućnost dopune Pravilnika o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet države, budžete vanbudžetskih fondova i budžete opština, kako bi se ugovorena sredstva planirala i realizovala u skladu sa računima utvrđenim dopunjenim Pravilnikom
U cilju efikasnijeg planiranja, upravljanja i nadzora potrebno je u integralni zdravstveni informacioni sistem u potpunosti integrisati Klinički centar Crne Gore i specijalne bolnice.
Shodno članu 5 Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji, potrebno je da Sektor za kontrolu sačini godišnji izvještaj o radu.
Potrebno je u Sektoru za kontrolu popuniti upražnjena radna mjesta, posebno imajući u vidu da je u Odsjeku za kontrolu sprovođenja ugovora i ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja za sistematizovana radna mjesta predviđeno 14 izvršilaca, a koji vrše kontrolu realizacije ugovora kod 33 zdravstvene ustanove i ugovora i računa za realizaciju ostalih prava iz oblasti zdravstvene zaštite, Ostalih prava iz zdravstvenog osiguranja, kao i ugovora sa privatnim stomatološkim ordinacijama.
Potrebno je u Fondu donijeti interne procedure o načinu izvršavanja budžetskih sredstava prema javnim zdravstvenim ustanovama. Pri postojećim rješenjima u JZU-ama kontrolu trošenja budžetskih sredstava vrše Upravni odbori.
Potrebno je izvršiti realizaciju aktivnosti predviđenu Planom uspostavljanja finansijskog upravljanja i kontrola za 2015. godinu i obezbijediti praćenje, procjenu i ažuriranje sistema finansijskog upravljanja i kontrola shodno članu 11 i 13 Zakona o sistemu unutrašnjih finansijskih kontrola u javnom sektoru.
Potrebno je u Odjeljenju za unutrašnju reviziju popuniti radna mjesta, kako je predviđeno aktom o sitematizaciji radnih mjesta i Zakonom o sistemu unutrašnjih finansijskih kontrola. Neophodno je vršiti procjenu adekvatnosti Sistema finansijskog upravljanja i kontrola i izvještavati o istim.